En gång för länge, men inte alltför länge, sedan hängde en flicka upp och ned i ett plommonträd med en bok i händerna. Det axellånga håret föll ned över orden. Om man läser upp och ned, förändras berättelsen då? Vrider berättelsen sig med vinden och byter karaktärerna plats och roll?

Hyllmetrar med böcker och utbildning senare kan jag inte glömma frågorna jag ställde mig. Jag läser mycket, udda och gärna men oftast med huvudet mentalt i nittio grader. Det enkelt lästa är det snart bortglömda men den berättelse som har osynliga dörrar vidare är den jag kommer att minnas.

De berättelser jag själv skapar vandrar iväg genom vindlande dörrar som öppnade sig i taket eller runt hörnet. De är mörka och skruvade, och vrider gärna om perspektivet en aning. På ena sättet är de lättsmälta som ett solmoget viktoriaplommon, på andra sättet har de konsekvenser och följdverkningar. Det handlar om humor, om glimten i ögat men också om att se människor som de svaga och samtidigt bärande varelser de är under vardagsteaterns rekvisita.

Skönlitterära projekt finns det gott om:
Jag stryker min lättsmälta men mörkbottnade Zebraskatan från att-göra-listan eftersom manuset ligger hos förlagen för påsyn.
Det finns en potentiell uppföljare med arbetsnamnet Som olja och akvarell, som bland annat berör kärleksrelationen mellan en yrkesmördare och en polis, en konstkupp, en stekpanna, skelettet fröken Larsson, en reptilspecialist och stranden i Bretagne. Det finns en trea i flödet med det än så länge vaga arbetsnamnet Skepp och broar.

Sommaren-hösten 2013 har jag åtagit mig flera uppgifter:
* Jag har lovat en novell till en mer litterär antologi som kanske inte blir av, men jag skriver den i alla fall, eftersom det finns en tävling på vårkanten som den kan lämpa sig för.
* Därefter två noveller, en på svenska, en på engelska, om William Banting, som jag i ett svagt ögonblick utlovade till de som röstade på mig i tävlingen Dåtidsnovellen. Bara för att vara rolig tänkte jag skriva dem som spegelbilder och inkludera samma scener i två olika perspektiv. För den svenska versionen bearbetar jag bekanta som ger ut en tidskrift, den engelska versionen har jag tänken att övertala en amerikansk bekant med en nättidskrift, samt mina internationella bloggande kontakter … Vem vet, den kanske blir podcast, som en ljudnovell?
* Jag har också lovat skriva en längre dikt och en lite längre novell på temat kärlek till en antologi till jul. Just nu heter novellen Gammal kärlek, vilket är illavarslande humoristiskt.
* Tävlingen Umeå2013 hade jag ett starkt uppslag till, men det hade krävt mycket research.. Därför får tävlingsbidraget Vars-Namn-Inte-Får-Nämnas anstå till inlämningen 2013, när jag hunnit luska fram alla gestaltande detaljer. Eller någon annan gång. Hinner jag så hinner jag. Novellen är i vanlig ordning litterär, påläst, udda, berörande (underhållande inte att förglömma).
* Parallellt med novellskrivandet arbetar jag med Som olja och akvarell och ett kortare barnboksmanus jag lovat mina barn att skriva.
* Jag lägger sista handen vid en kvinnomonolog, förhoppningsvis för scen eller radio, med titeln Iokaste. Viss dos allmänbildning säger vad den handlar om, fast ändå inte. Det får vila i byrålådan tills vidare när den är klar. Dessutom ska jag avsluta min poesi-skrivövnings-testlek iteraPhone som förhoppningsvis kan intressera FEL förlag i någon framtida skrift.
* Om man åker på konferans kan man komma att dela hytt med någon som visade sig sitta på en faktabakgrund som genererade uppslaget Ferry Terminal. Det kan bli en långnovell, en kortroman men i vilket fall en framtidsdystropisk kriminalkomedi. Eller för att citera Marko Ramius i Jakten på röd oktober där han citerar Columbus (jag älskar lager på lager): ”And the sea shall bring each man new hope, like sleep brings dreams” Fast detta projekt blir strikt beroende av vilka formella skrivåtaganden i övrigt jag tar på mig.
* Och facklitterärt har jag utlovat fyra matkolumner, komplett med recept och fotografier, till två olika nättidningar.

Under våren 2012 anlitade jag Elisabet Norin som skrivcoach för att slutföra Zebraskatan. Det har varit en givande process för mig, mitt manus och förhoppningsvis för fru coach också. I februari 2013 lektörsläste även Jeanette Niemi manuset som en slutbesiktning

Mitt skönlitterära skrivande får ta den tid som behövs. Först måste jag växa i mina avlagda skrivarkläder och bli varm i dem igen. Och att börja förstå att allt jag skrivit för mig själv, allt jag läst, har fungerat som tyst och lågintensiv skrivträning. Egentligen har jag inte tid att skriva utöver allt annat i min vardag med heltidsjobb och små/skolbarn, men berättelserna vill ut  i skrift på något sätt. De har ju väntat närmare 25 år på att det ska bli deras tur.

katarina

Mina böcker och texter (uppdateras löpande):
Facklitteratur:
LCHF till vardags (2010) med Per Wikholm (Optimal förlag)
översatt till finska som: Karppaajan arkiruokaa (2011, readme.fi)
LCHF för vegetarianer (2012) med Pauline Demetriades (Optimal förlag)
översatt till finska som: Karppaa kasviksilla (2012, readme.fi)
LCHF: Vardagskokbok (2012) med Per Wikholm (Optimal förlag)

Skönlitteratur:
Novellen Bekännelser i Brottsplats Sollentuna (2012, Vudya Kitaban/Sollentuna författarförening)

Skönlitteratur antagen men ej i tryck:
Novellen Rättvisans kvarnar  i Dåtidsnovellen (15 september, DuoDito förlag)
Novellen Ad maiorem Deae gloriam i FEL ScienceFiction 2 (vår 2013, FEL förlag)
Texten Gärna hjärna – kokbok för zombier i FEL7 (vår 2013, FEL förlag)
Dikten Ortopedens klagan i FEL7 (vår 2013, FEL förlag)

 Man kan nå mig på katarina@wikholm.info, via Facebook, som @zebraskatan på Twitter och återfinner mig i verkliga livet via www.hitta.se

Annonser

One response »

  1. Pingback: Pseudonymens vara eller icke-vara | Undrentide

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s