Omstart eller gör om gör rätt

Standard

Det har varit mycket och tungt och träligt det senaste året.

Om tio år kommer jag kanske möjligen säga att det var nyttigt. Lärorikt har det definitivt varit. Hursomhaver har jag det senaste året i princip skrivit i huvudet och ströanteckningar på grund av galopperande livsöverbelastning. Samtidigt har texterna mognat på ett intressant sätt.

Det jag arbetar med nu är exakt hur Zebraskatan ska omredigeras så att den dels passar förlagslektörens och förläggarens önskemål, dels så att texten förtätas och allt det av mig underförstådda blir tydligare.
Det blir så mycket enklare att skriva om kapitel för kapitel när jag vet vad som ska tas tag i, vad syftet är med varje textsjok och var de stora vändpunkterna i manuset finns.

Sedan ska det utföras.
Där har jag tänkt med att strunta i den fina förlagsredigeringen och knorpa in texten som jag själv föredrar att läsa den och formatera om den för en slutlig lektörsrunda.

I den bästa av världar är Zebraskatan 2.0 ute på lektörs- och testläsningsrunda 2 under november, när jag tänkte begå nanowrimo med uppföljaren Som olja och akvarell.

 

One response »

  1. Vad jag blir glad att se dig igen – hoppas det går fint med din bok! Och att överbelastningen lättat något – ibland är livet tungt, men det brukar tack och lov också bjuda på det som är mindre tungt! Kram på dig/Margareta

Kommentera

