Himmel och helvete – min bild av Nick

Standard

Nick i Zebraskatan är Emmas schyssta kollega och bra-att-ha-till-hands-älskare. Hon lär sig mycket av honom, de har kul ihop, han är en del av den fyrklöver, senare trio, som är la petite boutiques verksamma gren. Utförarna om man så säger.

Han är inte fullständigt utmejslad än, men så här mycket är känt (av mig):hughjackman1
Han är från Brighton i England, rymde hemifrån i tonåren och hamnade i fel kretsar. Pladdrar när han blir nervös, noga med sin utrustning och mycket skämtsam på gränsen till retsticka – mycket är ett psykologiskt skydd. Fanatisk dykentusiast – i det stora blå finns friden och det gränslösa som inte finns i hans vardag. Någon form av teaterbakgrund, även om det varit som vikarierande tekniker. Nick är den som varit med länge i branschen, han och Celeste var anlitade innan Emma kom in i bilden. Bisexuell, med flexibel inställning till partners och deras önskemål. (Hade jag ingen aning om från början, själv ansåg han att dykningen var mycket mycket viktigare) Har ingen permanent partner, inga rötter, inget hem.
Tidigt i Zebraskatan får vi veta att han pensionerat sig nere på Cayman island, som är en del av Storbritannien. Där finns det gott om banker samt det är nära till Riviera Maya i Mexico med världens näst största barriärrev. Det sista vi hör av honom är att han var på väg till Cairns i Australien, nära Stora barriärrevet, men att våra skurkar inte får tag i honom.

hughjackman2Jag har inte lyckats knäcka hans efternamn än, mer än att han är döpt till Nicholas. Möjligen har han bytt så många gånger att det inte spelar någon större roll för honom längre. Nick är 40-45, trimmad men lite sliten. Hasselögd, keltiska kindben, kortklippt, slänger lite med axlarna när han går. Ganska osynlig när det så passar honom. När Emma möter honom, där när hon kommer på glid, är han runt 30. Hela tredje boken Skepp och broar är Nicks berättelse om la petite boutique och sitt liv, tills den ansluter dikt an till slutet och nuplanet i Som olja och akvarell. Det är hans resa längs samma vägar som Emma men ändå annorlunda.

Återigen – hur ser karln ut, då? Typ?
Återigen letade jag mig igenom skådespelarvärlden på nätet. Det här är det närmaste jag kommer: en inte så biffig Hugh Jackman med en ton av sorg och avstånd i blicken. Nick är rätt så mycket mer vanlig, men utseendetypen stämmer

One response »

  1. Nu blir det en snelämnad kommentar för jag ville ju kommentera bilden på senaste inlägget men det kunde man inte kommentera. Där ville jag säga att jag känner igenom oh så plågsamt mycket 😀

    Jag har en liten nominering åt dig i min blogg, eller vad man kan kalla det. Kika och se om du vill svara 🙂 och så kan du ju alltid dregla lite över Ragnvald inne i Alvhildabloggen 😉

Kommentera

