En himmelsk dam – min bild av Celeste

Standard

Celeste Prunelle är Emmas mentor och kollega i Zebraskatan. Deras relation närmar sig ett mor/dotter-förhållande och deras såriga bakgrund binder dem till varandra.

Celestes textröst måste jag fila lite på men hon är en av de där karaktärerna som alltid är i balans. På engelska skulle jag använda ordet poise. När det svajar för henne, när detta gestaltas, ja, juliette-binoche-camille-claudel-1915då är vi illa ute. Hon är yrkesmördare av det mer eleganta snittet, har/har haft en zoobutik i Rennes i Frankrike. Hennes vuxna barn är polis och veterinär respektive och hon har gått igenom en strulig skiljsmässa från en paleontolog som oftast var på grävande fot någon annanstans. En annan viktig person i hennes liv är uråldrige Monsieur Antoine som bor i lägenheten ovanför henne. (Jag vet hur allt det här hänger ihop, det återkommer vi till)  Hon kan inte laga krånglig mat, men ger sig på det när är något som måste erkännas för någon annan.
Celeste har naturligtvis gamla välbegravda hemligheter som påverkar hennes livsval och var hon är i livet när vi möter henne redan där i Limassol. Det är ju jag som skriver och alla viktiga karaktärer i den här trilogin har tunga, taggiga ryggsäckar.
I berättelsens nuplan är hon runt 60, välbevarad och nätt.
Hon beskrivs som inte alltför lång (relativt Emma och René), chokladögd och med förmåga att byta sociolekt i tal. Lite avskalad klädsmak när hon själv får välja, skjortblus och byxor. Läsglasögon numer. Allt detta är gott nog, men hur ser hon ut?

Ja, nu har jag ingen privat casting agency. Jag har googlat och bläddrat i tidningar. Det närmaste jag kommer är Juliette Binoche – en mycket äldre och mer vardaglig version – men de skulle vara typlika i ansiktsform, frisyr, ögon, kroppsbyggnad.
Bilden är från filmen Claudette Claudel 1915 och hade kunnat vara en osminkad och olycklig Celeste.

Kommentera

