Varför det tar tid att skriva just nu (ambitiös, jag erkänner)

Standard

Nu är det träligt och segt och jobbigt att skriva. Trots att jag har haft hela helgen vikt till skrivarbete – tack, tack, välsignat tack för det – har det gått långsamt och motigt. Samtidigt blir det bra.

Varför är det så?

1) Insatserna har höjts. Jag måste hinna bearbeta Zebraskatan så att den blir tillräckligt bra för att förlaget i fråga säger ja tack (men skriv om lite till) i tid inför höstens beslutsomgångar. Dessutom måste manuset hinna förbi den vidtalade och högt rekommenderade lektören på vägen.

2) Ett helt nytt kapitel som utspelas på en tidigare inte researchad plats. Jag hade hoppats kunna skriva den här biten senare, nu fick jag forcera och myta ihop miljön

3) Min egen ambitionsnivå har höjts. Det jag betraktar som fulskrivet är helt adekvat läsbar text. Jag vet att det är överdrivet att tycka så men det är svårt att låta bli

4) och sen är det … ja, jag nämnde bara i följebrevet i våras att jag arbetar med en uppföljare. Och det gör jag, går till och med Ann Ljungbergs Sommarskola – skriv din roman för att ha pressen och drivet att göra det. Det är bara det … att jag skriver synopsis på del tre samtidigt. För i vanlig ordning gillar jag böcker och filmer med lager, läsarter och oväntade vändningar. Så de större bearbetningarna jag gör i Zebraskatan får effekt framåt – och tvärt om. Det finns saker som ploppat upp i de två synopserna som har direkt effekt bakåt till Zebraskatan som jag måste ta hänsyn till. Det nya kapitlet är ett sådant, liksom ett kapitel på slutet som ska skrivas om och tre kapitel om Emmas bakgrund i la petite boutique som ska fördjupas (skrivningarna har med punkt 1: bearbetning från förlagets önskemål att göra, men eftersom de har bäring på del tre kan jag inte bara häva ur mig råtext)

Om det går som jag tänker mig heter de Zebraskatan, Som olja och akvarell och Skepp och broar. Åtminstone som arbetsnamn. Olja och vatten är motsatser som man inte kan blanda hur som helst. Skepp och broar förenar, men är samtidigt brännbara.
För att få ihop eländet och inte jobba ihjäl mig har jag strukturerat upp det hela. <plats för fniss> Analyserat <plats för mer fniss> i excel <plats för rågarv från de som känner mig och min arbetsprocess>. Det blev en aning omfångsrikt. Så här typ – lodfärgerna anger de tre delarna kronologiskt hur de utspelas, inte i den ordning läsaren möter kapitlen. Förbindelselänkarna i sidled visar när någon händelse har relevans för eller visas i en annan del. Man kan förstås använda samma metod om man har flera perspektiv, tidsplan eller något annat trassligt.IMG_0633[1]IMG_0632[1]

Kommentera

