Nedräkning i kalendern

Standard

Jag vet inte hur andra gör, och egentligen spelar det inte så stor roll för mig.

När jag postat och mailat mitt manus till förlagen på min lista i början av mars var jag eurforisk av lättnad i en vecka. Det var en stor och pressande ryggsäck som jag hade släppt med varm hand i någon annans knä för bedömning. Jag var inte ens nervös. Nyfiken, javisst, intill nagelbitandets gräns. Men inte nervös i betydelsen darrig, tvivlande, rädd eller med magkramper. Manuset var bra och annorlunda, jag hade gjort allt jag kunde och nu var det upp till proffsen att bedöma det.

Men det betyder inte i sig att jag inte hållit ett öga på processen.
De som utsatts för mig vet att jag alltid, alltid har en alternativplan och om Eclectica inte var mitt mellannamn skulle Contingency Planning vara det. (Egentligen är det Helena, men det är inte lika skojigt).

Så jag skapade en minikalender i excel och bockar av allt eftersom. Olika färger för helgdagar, och för de tillfällen jag själv är bortrest med knaper uppkoppling. Med analytiska kommentarer om när jag kan förvänta mig vad. Det känns mindre ruskigt att ha en överblick, att vara lite förberedd. För mig är det ett psykologiskt försvar att ha ett hum om vad som komma skall, i den mån det går att förutse. Kalendern säger också när jag måste dra streck i debatten och inleda Plan B – eller sluta hoppas, om man inte tar det lika kallt.
Så här ser den ut per idag:
förlagskalender

Jag ändrade namnen på förlagen i fråga för att hålla den rimligt anonym. Eftersom jag har ett kontorsarbete vet jag hur folk fungerar när det handlar om att göra sig av med ärenden innan storhelger och semestrar. Beslut tas sent och hamnar i posten för expediering första arbetsdagen efter helgen ifråga.

Skicka fläsksvålschipsen medan vi väntar på Schrödingers katt, och skriver klart en längre novell.

2 responses »

Kommentera

