Tre lodlinjer som sitter ihop

Standard

Jag skrev nyss i blogginlägget I excel så och i word att jag pusslat isär de grova händelserna mellan fortsättningen på mitt manus. I Zebraskatan finns ett nuplan som går från augusti till februari, lodplaneringuppblandat med återblickar. Som olja och akvarell är byggd på samma sätt rent tekniskt. Nu tänkte jag knyta ihop säcken med en nuplansberättelse som inbegriper de tidsperioderna som vi redan återblickat. Men hur hänger allt ihop?

Jag gjorde rutor med händelser – om man arbetar i excel, Scrivener eller med post-it spelar mindre roll – sköt dem upp och ned längs tidslinjen och markerade i vilka fall de var samma händelse ur två perspektiv eller att de var beroende av varandra. Det jag jobbar med nu är att skapa flödet genom Som olja och akvarell – mest nuplanet där allt viktigt händer, men också alla kopplingar så att jag inte målar in mig själv i ett hörn. Sånt är slöseri på kraft, tid och engagemang.

Det som är riktigt roligt är att när man skissar på det här viset upptäcker i alla fall jag scener som bara måste skrivas. I Zebraskatan nämns Tour de France i förbigående, ett återberättat rosigt minne på kanske 200 ord. Då upptäcker jag att det vore underbart komiskt att inte bara nämna/återberätta händelsen ur killarnas perspektiv utan även att iscensätta den. Missförstånd, humor, planteringar och personlighetsutveckling på en och samma gång. (Ursäkta mig ett ögonblick medan jag går in i ett mörkt hörn och skrattar lömskt och illvilligt. <mwuahahaha>)

Jag inser också att jag kanske straffar ut mig själv från bensinmacksmarknaden och stormarknadernas kassaköer. Zebraskatan och dess gelikar är lättlästa och tillgängliga, till och med roliga på ett skruvat sätt. Intrikata, överraskande, tätvävda, på gränsen till pusseldeckare. Får man säga eleganta om sina egna manus?
Nu när jag har mer överblick kan jag också säga så här: Emmas historia skulle bli en underbar film av europeiskt, kulturellt snitt. Om man lägger ihop alla lager får berättelsen ett helt annat djup. Vems historia är det egentligen vi läser? Vad är det för myter vi följer? (Viftar med handen: jag vet, jag vet, fröken!)

Å ena sidan tänker jag kommersiellt.
Å andra sidan är det svårt att inte skriva det man gillar att läsa själv.

Kommentera

