Marknadsföringstankar (tack till Debutantbloggen)

Standard

Den här veckan har Debutantbloggen skrivit på temat marknadsföring, med många intressanta  inlägg. Jag har läst och funderat, fått idéer och gjort överväganden.
Nej, naturligtvis är jag inte där än, på något sätt, med mitt romanmanus. Det kan ju eventuellt kanske möjligen behöva antas först … typ …
Å andra sidan har jag vandrat igenom den här processen med tre kokböcker, varit en okunnig nybörjare som trevat sig fram.
Å den tredje sidan förstår jag, steg för steg, att skönlitteratur är en helt annat sak. Alltså behöver tanken tänkas, saker nämnas innan det är ett skarpt läge. All analys och förberedelse är av godo, även om jag får stoppa ned materialet i byrålådan och ruva på det ytterligare en tid.

Till historien hör att jag en gång för många år sedan delade rum med en driven och ytterst proffsig säljare/företagsdoktor. Om vi bortser från det kontinuerliga högvolymtelefonerandet snappade jag upp mycket från honom. Det mest intressanta var att han graderade säljuppslagen i dels hur sannolika de var att få igenom ett avtal, dels hur lönsamma de skulle vara om ifall ett avtal gick igenom och (här är det intressanta) hur mycket arbete/kostnader måste säljsidan lägga på att få kunden att komma till ett avslut. Allt handlade om att identifiera vilka bollar företaget skulle springa på – att gradera uppslagen för att fördela den begränsade tiden och budgeten som fanns.

Så jag gjorde en excelfil. <paus för igenkännande hånskratt från läsare>

Först listade jag olika typer av marknadsföringsaktiviteter och klassificerade dem:
marknadsföringsaktiviteter

LRC är en förvaltning på jobbet som läst och röstat på mig i tävlingen Dåtidsnovellen, och som bett mig komma förbi om/när Zebraskatan finns i tryck. Sollentuna författarförening brukar maila sina medlemmar när någon i föreningen blivit utgiven. Och så vidare.
I det här läget var jag lite lagom galen. Jag listade signeringar, videotrailers, bokcirklar, bokbloggare, lokalteveintervjuer, författarkvällar, gratisutdelningar, podcast-radiouppläsning, morgonsoffor, vad som helst som jag kan tänka mig att ställa upp på bara möjligheten ges. Jag vände på stenar och obskyra kontakter, och det finns säkert fler idéer som kommer att slå mig hårt en mörk och kreativ natt.

sannolikhetSedan satte jag på mig de kalla, analytiska ekonomglasögonen och bedömde varje idé utifrån hur sannolikt det var att det blev av och hur stor effekt åtgärden skulle ge.
Att snygga till hemsidan: 100% sannolikt att jag kommer att göra det. Effekten av att göra det på en i det närmaste oläst företagshemsida: 5% (att jag inte satte 1% har med googleträffar att göra).
En recension i de stora drakarna – stor marknadseffekt. Mycket låg sannolikhet.
En recension i UNT – något högre sannolikhet än DN/SvD men mindre marknadseffekt, eftersom den är regional. Och så vidare.
Jag försökte vara så ärlig som möjligt – en releasefest t.ex. är jättekul, alldeles underbar och självklar. Men ur marknadsföringsperspektiv är det som att predika för kören – sannolikheten att man genom en releasefest når utanför de som redan känner till boken är inte så hög för en skönlitterär debutant. (Jag räknade alltså ödmjukt bort illusionen om att det skulle komma journalister och/eller andra inflytelserika opinionsbildare)

Sedan räknade jag ihop snittvärdet för att få en tumme-pekfinger-uppfattning om det var en marknadsföringsinsats jag trodde kunde ge genomslag. Ju högre värde i tabellen, desto bättre effekt.

kontenta.Här tog jag mig en kopp kaffe och tittade på min lilla fil. Skrev till några idéer till. Och insåg att jag missat två parametrar för att få ett bra beslutsunderlag: tid och pengar. Jag lade alltså till två kolumner Kostnad och Ansträngning. Jag graderade dem från 0 (det sköter sig självt) till 3 (stor kostnad/insats från min sida) och räknade ut cost/benefiteffekten som nettoeffekt*(summan av kostnad och ansträngning). Ju lägre värden, desto mer värt att satsa på.
Exempel är recensionsexemplar. Sannolikheten att få napp på effektiva recensenter är lite varierande, men kostnaden är relativt låg. Att skriva ett par noveller som kompletterar och lägga ut dem som e-noveller eller till och med uppläsning ger kanske ger bra effekt och är inte så kostsamt, men det kräver en del insatser av mig. Till exempel att skriva dem …

Just nu har jag 50 marknadsföringsidéer på min lista, graderade och klara. Vissa hör specifikt till min Zebraskatan, men majoriteten är generella utifrån vad jag kan, vill och vilka kontakter jag har. Det var säkert ett onödigt jobb, särskilt i det här läget innan något är klart. Men tanken är tänkt. Bollen är i rullning. Rätt boll som rullar åt rätt håll.

2 responses »

  1. Du imponerar igen, Katarina! Har du kollat Seth Godin, amerikansk marknadsföringsguru – han är både effektiv och rolig – enligt vad jag förstår mycket framgångsrik därtill! Lycka till med allt ditt! Och vilsam och trevlig helg …

    • Jag gillar Seth Godin och läser hans blogg mellan varven. Allt han säger håller jag inte med om, men sedan kommer den där svindlande insikten som gör att man säger ”Ja, just så är det!”

Kommentera

