Mer vegetarisk LCHF för vegetarianer och oss andra

Standard

Jag och Pauline har officiellt inlett manusarbetet med uppföljaren till LCHF för vegetarianer.
Vi har punktat upp vad inledningskapitlen bör ta upp, tabeller och bra-att-ha-grafik, hur recepten ska vara indelade och vilka de ska vara (i stort).

Delar i nöjet att skriva en kokbok är slutspecificeringen vilka exakt  recept på väntlistan som ska med, om allt vi testar ut och rekonstruerar från ”mormors kök” blir bra är vi över gränsen vi numer vet är skarp. Men det blir alltid några recept som i slutändan är tråkiga, krångliga eller helt enkelt inte tillräckligt … upphetsande. Ens med extra chili.

Återigen går vi på: näringstät, god, lättlagad från tillgängliga ingredienser. Plus i kanten för mat som dessutom är vacker och spännande.

Bland recept på min uttestarlista finns auberginegryta av mole-typ, fänkål stylad som fransk fiskgratäng, jordgubbskaka med mandel och olivolja (2dl!), macadamia-vanilj frittata och regnbågsägg.
Auberginerna har jag provat av och receptet är lovande men inte klart. Regnbågsäggen fungerar men jag håller på att testa ut fler färger. Jag har dessutom fått till en ingefärssoufflé (eller kaka eller omelettliknande – gräddas i ugn) som passar både till sallad och till något sötsurt wok-artat. Cashew-nötter?

I övrigt har de skördemarknad på Wiks slott om en dryg månad – då ska jag bunkra olika sorters kål och mangold för färggrannt och säsongsmässigt experimenterande.

Lämna en kommentar